Wednesday, April 3, 2019

Modul Bahasa Arab Prasekolah - Nadhilah Abdul Pisal



ULASAN KELAS EBOOK

"Kak Mas, terima kasih. Saya memang tidak menyangka kelas ebook ini boleh membantu saya menghasilkan sebuah ebook dalam masa 30 hari. Teruja sangat apabila berjaya menulis ebook Modul bahasa Arab prasekolah." - Nadhilah Abdul Pisal

Jutaan terima kasih pada Puan Masayu Ahmad (kak Mas) kerana memberi peluang saya menimba ilmu bersama rakan yang lain di alam maya ini. Sangat berbaloi mengikuti kelas ebook ini bagi mereka yang benar-benar bersungguh mahu menghasilkan sebuah buku. Yuran yang dikenakan juga alhamdulillah sangat berpatutan dengan peluang berinteraksi bersama mentor melalui whatsapp personal dan berkumpulan dalam tempoh 30 hari.

Kak Mas selaku mentor banyak memberikan maklumat mengenai penulisan ebook, bermula dengan proses menghasilkan bank idea, rutin penulisan, kerja suntingan, peluang pemasaran dan jualan ebook. Selain itu, saya juga rasa gembira apabila diberi hadiah ebook oleh mentor. Sambil belajar ilmu penulisan, saya dapat menambah ilmu melalui karya penulis lain.



Apa yang saya belajar?

Pembelajaran kelas ebook dengan kak Mas sangat berbeza dengan proses pembelajaran bersama guru penulisan yang lain. Kita dapat belajar disiplin masa untuk menyiapkan sesuatu tugasan. Walaupun masing-masing ada halangan tersendiri dalam kehidupan, sekurang-kurangnya rutin menulis yang diajar oleh kak Mas boleh menjadi satu panduan asas untuk menulis buku seterusnya.

Selain disiplin masa, saya juga suka cara belajar menulis melalui blog. Penulisan kita bakal dipaparkan pada halaman blog masing-masing. Kita akan mudah memantau perkembangan hasil kerja sendiri dari semasa ke semasa. Dalam masa yang sama, kita boleh menjadi lebih berani untuk berkongsi idea dengan orang lain.

Penulisan dalam buku nota sebagai bank idea juga agak menarik. Cara kak Mas membahagikan buku nota kepada bahagian tertentu yang merujuk kepada bab penulisan lebih praktikal untuk digunakan. Saya suka idea pembahagian ini untuk memudahkan rujukan apabila menulis idea mengikut urutan bab.


                     


Apa yang mencabar?

Saya mendapat tahu mengenai kelas ebook kak Mas daripada seorang kenalan secara tidak langsung. Saya tidak diberitahu kelas ebook kak Mas agak berat tugasannya. Kelas ini bukan sekadar perkongsian maklumat penulisan kerana segalanya melibatkan proses praktikal yang berlangsung selama 30 hari.

Ada masanya saya tidak berdaya mengikut rentak mentor disebabkan masalah kesihatan diri dan anak-anak. Tidak kurang juga timbul kepayahan disebabkan tiada idea penulisan dan momentum yang turun naik kerana komitmen tanggungjawab yang lain.
Rezeki menulis setiap individu tidak sama, ada yang laju dan ada juga yang lambat. Hampir ke saat akhir berakhirnya kelas ebook ini, saya masih bertungkus lumus untuk menyiapkan kerja-kerja penyuntingan.

Terima kasih kak Mas kerana memberi ruang dan peluang kepada saya untuk terus menulis. Nasihat kak Mas supaya menghabiskan sesuatu yang telah dimulakan menjadi bekal semangat untuk saya menyelesaikan penulisan ebook ini.

Kak Mas sememangnya mempunyai idea bisnes dan berpandangan jauh. Tidak pernah terlintas di fikiran saya mahu menghasilkan modul belajar bahasa Arab sebagaimana saranan kak Mas. Terima kasih banyak untuk idea modul ini kak Mas walaupun saya sebenarnya tidak arif mengenai kandungan sesuatu modul pada awalnya.

Agak berat menulis sesuatu bahan yang tidak pernah kita kuasai gaya penulisannya. Pelbagai bahan saya belek dan cari untuk memahami pengisian sesuatu modul. Akhirnya, bertemu juga jawapan yang menunjukkan modul ini turut dipanggil sebagai buku panduan yang menyediakan maklumat pelaksanaan sesuatu tugasan langkah demi langkah.

Syukur alhamdulillah, tugasan penulisan ebook yang berat ini ada berkat. Apabila kita tidak lagi berada dalam zon selesa, kita bakal menjadi lebih kreatif dan produktif menghasilkan sesuatu idea penulisan. Semuanya bergantung kepada niat dan usaha juga.

Terbaik kak Mas kerana membuka jalan dan memberi ruang saya berfikir. Bagi sesiapa yang mahu mencungkil potensi diri, mengetahui skop penulisan yang sesuai, menghasilkan sebuah ebook dalam masa sebulan dan menguasai teknik disiplin menulis yang berkesan, jangan lupa berguru dengan kak Mas. Syarat awalnya kena rajin, sabar dan ada kemahuan yang tinggi untuk belajar.


Yang benar,

Nadhilah Abdul Pisal

Alor Setar, Kedah

10 April 2019.















No comments:

Post a Comment