Friday, October 9, 2020

Aku Guru Matematik Siti Hawa Mohamad

 




Lama saya menyimpan hasrat untuk menghasilkan Ebook yang boleh dikongsikan kepada ramai orang selain daripada dapat dijadikan sumber pendapatan tambahan. Saya juga ingin belajar cara bagaimana untuk membuat jualan ebook secara dalam talian.

Alhamdulillah, akhirnya saya ditemukan dengan seorang guru yang aktif mengadakan kelas ‘Tulis dan Terbit Ebook Pertama’, iaitu Puan Masayu binti Ahmad. 

Selepas mendaftar dan menjelaskan yuran, baharulah saya tahu bahawa kelas ini bukan sekadar mengajar kita cara untuk menulis dan menerbitkan ebook, tetapi ia juga mengajar cara untuk menyediakan kaver Ebook menggunakan perisian ‘Canva’ dan ‘DIY Book Covers’ oleh Puan Begum Irdawati.

Kelas ‘Tulis dan Terbit Ebook Pertama’ menjadi lebih padat lagi apabila peserta diberikan Ebook ‘Kuasai Asas Suntingan’ oleh Puan Hifzaila Hafni. Melalui Ebook ini, penulis dibimbing dengan terperinci berkaitan dengan teknik asas suntingan supaya tulisan menjadi lebih sedap dibaca dan berkualiti.

Kejutan pertama yang saya dapat selepas mendaftar ialah penulis tidak dibenarkan ber’facebook’ sekurang-kurangnya dalam tempoh 10 hari pertama penulisan. Semua perlu fokus kepada disiplin untuk menghasilkan minima 5 entri setiap hari selama 10 hari. Memang lain daripada yang lain. Entah kenapa, saya suka dengan kelainan ini. 

Bermula dengan menyediakan buku nota untuk mencatat semua isi penting mengikut bab, penulis kemudiannya perlu memindahkannya ke dalam blog. Setiap hari, Puan Masayu akan memantau kandungan blog dan membuat komen dalam kumpulan ‘Whatsapp’. Penulis sentiasa dikejutkan dengan peringatan yang berterusan daripada Pn Masayu.  Memang tiada masa untuk berlengah dan berleka-leka. Bimbingan dan kesungguhan seorang guru jelas terserlah bagi memastikan pelajarnya mencapai sasaran seperti yang telah ditetapkan.

Pada awalnya saya bercadang untuk menulis ebook tentang aktiviti matematik yang dapat meningkatkan kemahiran berfikir di kalangan kanak-kanak, tetapi hampir 70% bahan berada  di rumah saya di Perlis. Kebetulan jumlah kes Covid-19 di Perlis kembali meningkat, menyebabkan saya menangguhkan rancangan untuk balik ke sana. 

Selepas berbincang dengan Pn Masayu, beliau mencadangkan supaya saya menulis kisah hidup sepanjang 34 tahun bertugas sebagai pendidik di sekolah dan di Institut Pendidikan Guru (IPG).  Ini bermakna saya terpaksa mengimbau kembali segala memori sepanjang 34 tahun berkhidmat. Ianya membuat saya berasa agak tertekan kerana perlu mengumpul bahan dan memastikan dapat menulis 5 entri setiap hari selama 10 hari.

Sebenarnya dengan bimbingan berterusan Pn Masayu dan pasukannya, 5 entri dalam 1 hari bukanlah mustahil. Banyak petua yang diberikan antaranya mesti konsisten menulis setiap hari di awal pagi. Kekal mencatat isi penting bahan di buku nota. Dan reka bentuk kaver buku sebenarnya sangat membantu memotivasikan penulis untuk terus gigih menulis.

Tetapi melalui pengalaman selama 30 hari berguru dengan Puan Masayu, saya tahu bahawa disiplin diri dan iltizam untuk melihat sebuah ebook dapat dihasilkan dalam masa sebulan adalah segala-galanya.  

Pendapat saya, penulis baru perlu memastikan dapat memperuntukkan sekurang-kurangnya 5 jam sehari secara konsisten untuk memastikan sebuah ebook dapat dihasilkan dalam masa 30 hari.  Mesti telah ada himpunan bahan cukup untuk 50 entri sebelum hari pertama penulisan  bermula. Selain itu, asas penulisan dan penguasaan nahu dan tatabahasa yang baik juga sangat membantu untuk dapat menulis dengan pantas dan menarik. 

Jika masa boleh diputarkan semula, saya akan pastikan  waktu yang dipilih adalah pada bulan di mana saya betul-betul ada kelapangan masa supaya tidak ada gangguan dan dapat fokus kepada penulisan.

Yuran yang saya belanjakan untuk mengikuti kelas ini memang sangat berbaloi dan memberikan pulangan ilmu pengetahuan dan pengalaman yang sangat berharga. Kelas ‘Tulis dan Terbit Ebook Pertama’ di bawah bimbingan Puan Masayu dan pasukannya telah dapat memandu saya untuk memahami serta mengamalkan proses menerbitkan ebook  secara tersusun.

Terima kasih tidak terhingga, jasa puan terpahat di selamanya.

No comments:

Post a Comment