Tuesday, July 21, 2020

Asas Urus Tadbir Pusaka Eko Salina




Alhamdulillah, ebook pertama saya ini berjaya disiapkan dalam tempoh yang ditetapkan.  Kelas terbit ebook pertama ini adalah bimbingan daripada Puan Masayu Ahmad. Pada awalnya, saya beranggapan kelas ini lebih memberi tumpuan kepada penulisan dan suntingan sahaja. 
Namun begitu, kami dapat belajar langkah demi langkah untuk menyiapkan ebook pertama ini sehinggalah menghasilkan kaver ebook sendiri.  Malah di pengakhiran kelas, kami juga dibimbing untuk mempromosikan ebook kami sendiri.

Kelas bermula dengan pemilihan tajuk dan analisa untuk kandungan ebook yang mana ianya lebih dekat di hati masyarakat.  Apabila pemilihan tajuk dibuat kami perlu mula menulis.  Menulis di buku nota, blog dan dipindahkan ke dalam words. 



Dengan adanya group wasap dan inisiatif pembimbing sendiri yang sentiasa mengejut anak muridnya jika ada yang terleka.  Setiap pagi cikgu akan menghantar  ‘gentle reminder’ kepada kami supaya tidak lupa dengan tugasan yang diberikan.  Ini membuatkan saya sentiasa ingat akan tugasan yang belum dilunaskan walaupun dalam masa yang sama saya mempunyai tugasan yang lain.  Selagi ebook ini tidak disiapkan, selagi itu hati tidak akan tenang.


Kenapa saya memilih kelas ini?  Kelas terbit ebook pertama secara online dan fleksibel adalah menjadi pilihan saya.  Saya bebas berkarya walau di mana pun berada. 
Walaupun ada masa yang ditetapkan, saya rasa tidak terbeban dengan tugasan yang diberikan kerana ada cikgu yang sentiasa membimbing kami dan nota untuk kami buat rujukan. 
Saya sangat mengalukan kepada orang ramai yang baru hendak belajar menerbitkan ebook pertama ini untuk sertai kelas ini.  Sangat berbaloi kerana anda belajar dengan orang yang betul dalam penghasilan ebook pertama.

Akhir kata, saya amat berpuas hati dengan kelas anjuran Puan Masayu Ahmad.  Semoga Puan Masayu Ahmad dan Team dalam lindungan Allah dan dapat memberi manfaat kepada ramai orang di luar sana.  Terima kasih buat Cikgu Masayu, Cikgu Begum Irdawati dan Cikgu Hifzaila kerana tidak jemu mengajar kami.

Eko Salina Kasman
Kelas Terbit Ebook Jun/Julai 2020



No comments:

Post a Comment