Tuesday, July 21, 2020

Panduan Mudah Membaca Atikah Desa


Sudah lama saya ingin menulis ebook sendiri terutama berkaitan dengan apa yang saya bangunkan sekarang, kelas membaca.

Saya mula mengenali Puan Masayu Ahmad pada akhir tahun 2018. Saya mengikuti perkembangannya secara diam,namun tidak berani mencuba mendekatinya sedangkan perasaan ingin tahu itu ada. Dibiarkan rasa malu itu sehinggalah pada hujung Jun, di mana negara berada dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan akibat Covid 19. Waktu itu,perasaan ingin mencuba menulis ebook berkorbar. Ada sesuatu mengasak diri untuk menulis. Lantas saya menghubungi beliau untuk mendaftar kelas ini.
Sungguh saya tak terfikir, akhirnya dapat juga mengenali beliau. Meskipun tegas tetapi santai sahaja berguru denganya. Ada ketika,saya berasa sungguh berputus asa. Pernah menangis kerana takut tak mampu selesaikan ebook ini.


Sepanjang proses menulis, saya belajar banyak perkara terutama perancangan sebelum menulis. Sememangnya wajib ada perancangan, jika tidak terbabas dan merapu. Semasa menulis pula, beliau sentiasa menegaskan tentang disiplin masa untuk menyiapkan tugas masing-masing. Adakala terleka,beliau akan ingatkan. Sungguh teratur dan seronok belajar secara ini. Sekurangnya mendidik diri untuk fokus dengan apa yang ditulis dan diutamakan.

Pada mulanya,ingatkan susah dan tertekan. Risau tidak dapat habiskan permulaan ini. Namun,berkat ketekutan dan panduan, insya-Allah yang sukar dipermudahkan.
Apa yang seronoknya menyertai kelas ebook ini,bukan sahaja belajar menulis malah diberi nota dan panduan penting tentang cara untuk membuat penyuntingan daripada Puan Hifzaila Hafni. Selama ini,tak terlintas pun hal ini. Bonus juga untuk belajar ilmu baru.

Bukan itu sahaja,bahkan sudah pandai untuk mencipta kaver sendiri oleh Puan Begum Irdawati. Seronok pula rasanya dengan pelbagai ilmu yang telah diberi.
Sejujurnya saya amat teruja dengan kelas ini,lengkap dengan pelbagai ilmu yang sungguh berguna untuk dijadikan panduan. Tak sabar pula mahu terbit ebook seterusnya jika ada umur panjang. Doakan saya.

Syukur. Akhir kalam,terima kasih buat semua tenaga pengajar. Tanpa kalian,siapalah saya ini untuk belajar dan terus belajar. Saya amat menghargainya. Tak terasa nilai yang dilaburkan dengan apa yang saya dapat hari ini. Sungguh luar biasa sekali.
Moga semuanya dipermudahkan dan saya menyeru kepada yang ingin mencuba kelas ini,bertindaklah segera. Jangan tunggu lagi. Tak rugi malah berbaloi.

Atikah Desa. Panduan Mudah Membaca.



No comments:

Post a Comment