Tuesday, July 21, 2020

Inspirasi Huffaz Hafaz Dengan Cinta Wan Ikhwani Wan Husin




Wan Ikhwani Wan Hussin.

Antara berani dan bimbang itulah perasaan saya semasa menyertai kelas Ebook yang dibimbing oleh Puan Masayu Ahmad ini. Mula mengenali mentor penulisan ini lewat status beliau di Facebook pada April 2018. Oleh kerana saya memang sudah lama berhajat untuk menulis dengan serius, sejak itu saya terus mengikuti perkembangan kelas tulis terbit ebook di Facebook.

Akhirnya pada Jun 2020, di hujung musim Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan akibat Covid 19 ini, Allah telah mengabulkan hajat saya yang sekian lama terpendam. Satu hikmah dan nikmat yang disyukuri.

Ini kelas penulisan ebook yang pertama saya sertai, oleh itu saya langsung tidak dapat menjangkakan apa yang akan berlaku. Pada minggu pertama kelas, rasa sangat teruja dan seronok sekali. Masuk minggu kedua, bahang mulai terasa. Rupa-rupanya nota-nota mudah yang diberikan dalam kelas sukar saya fahami dengan baik. Setelah helaian demi helaian dikarang, baharulah semua nota-nota tadi dapat saya manfaatkan sepenuhnya.

Penetapan wajib menulis lima muka surat setiap hari membuatkan saya sangat fokus walaupun terasa dihambat masa. Jika tiada tekanan begitu, berkemungkinan besar ebook ini belum dapat disiapkan.

Nota-nota Strategi Lancar Menulis serta Nota Suntingan daripada Puan Hifzaila Hafni juga Teknik Mudah Cipta Kaver Puan Begum Irdawati sangat-sangat membantu melancarkan proses menulis dan menyiapkan Ebook ini.



Cabaran utama:
1.     Mendapatkan rentak menulis pada awal kelas.
2.     Perlu fokus dan dalam masa yang sama perlu menyiapkan kerja-kerja hakiki yang lain.
3.     Perlu tahu pilih buku rujukan.
Nasihat dan panduan kepada penulis baru.
1.     Fokus dan ikutilah semua saranan mentor dalam kelas. Anda tidak akan kecewa, Insya Allah.
2.     Tetapkan masa untuk menulis setiap hari sangat membantu kelancaran menulis dan menyiapkan tugasan dalam tempoh yang diberi. Satu jam sebelum Subuh seperti yang dicadangkan adalah masa yang terbaik.
3.     Sediakan lebih banyak buku rujukan dan banyakkan membaca.
4.     Tiada ilmu yang datang secara percuma. Jika kita benar-benar mahukan sesuatu, apalah sangat nilai ringgit yang kita belanjakan berbanding dengan ilmu yang kita dapat.
5.     Jadikan ia satu proses pembelajaran yang menyeronokkan.
6.     Jaga niat kita.
Kepada mentor-mentor semua, saya sangat-sangat menghargai peluang yang telah diberikan dan berharap melaluinya nanti lebih banyak manfaat dapat dikongsikan dengan pembaca. Sudah belajar kaedah dan teknik yang betul, kini saya lebih jelas tentang perkara yang hendak ditulis.  Jazakumullahu khairan jazila dan mudahan usaha membuat kelas-kelas penulisan sebegini adalah kerja buat yang Allah kira sebagai amal ibadah yang ikhlas.

Wan Ikhwani Wan Hussin.
Inspirasi Huffaz, Hafaz Dengan Cinta.



No comments:

Post a Comment