Saturday, March 30, 2019

Buat Duit Dengan Tuisyen - Noraini Ismail

Ulasan Kelas Ebook




Ulasan Kelas Tulis dan Terbit E-Book

Assalamualaikum wbt,
Saya ingin mengucapkan setinggi kesyukuran kerana Allah telah mengizinkan saya bergabung dengan kelas ini. Sebenarnya, saya memang sedang mencari pembimbing dan platform untuk menerbitkan  karya penulisan yang bermanfaat walaupun bukan berbentuk novel atau cerpen.

Uniknya, dalam kelas ini Puan Masayu Ahmad telah meneliti analisa 8 perkara mengenai diri saya sebelum memberikan pandangan beliau mengenai tajuk buku yang sesuai ditulis. Analisa ini sangat penting untuk menentukan kekuatan dan kelangsungan aktiviti penulisan saya. Sepanjang kelas saya tidak bertemu ‘writer block’ kerana pasti ada saja tips yang akan diberikan.

Selain itu, jadual penulisan yang konsisten dan munasabah sangat membantu dalam menghasilkan penulisan dengan lebih berfokus dan padu. Dalam sebulan setiap hari sudah ada tugasan yang perlu kita selesaikan.



Saya seperti merasakan pengalaman berada di dalam kelas yang sebenar walaupun sebenarnya, kelas kami hanya di alam maya, atas talian. ‘Whatsapp group’  yang dikhaskan untuk membincangkan setiap permasalahan dalam penulisan sangat membantu. Rakan-rakan penulis juga ramai dan sangat ringan tulang memberikan pandangan dan menceritakan pengalaman masing-masing.

Tidak dilupakan, konsep penerbitan dalam kelas ini adalah berbeza dengan kelas penulisan yang biasa iaitu dengan kerjasama penerbit. Dalam kelas ini, hasil penulisan tidak diterbitkan dalam bentuk fizikal, hanya dalam bentuk e-book dan memudahkan penjualan daripada minisite yang dibina oleh penulis sendiri.

Soal royalti tidak lagi menjadi isu besar. Walaupun sebenarnya negara kita masih baru dalam alam e-book ini, tapi apa salahnya kita mempelopori peluang yang masih baru ini.

Pasti anda ingin mengetahui pelaburan yang diperlukan untuk kelas ini. Hanya Serendah RM10 sehari anda akan mampu mendisiplinkan diri untuk menyiapkan tugasan yang diberikan oleh Puan Masayu. Sangat berbaloi dan praktikal.

Namun, menyiapkan tugasan ini perlukan persediaan yang rapi dan bersungguh-sungguh dari para peserta. Terutama dalam mengumpulkan maklumat daripada pelbagai sumber bacaan dan rujukan yang berkaitan. Penulisan yang baik adalah hasil daripada olahan maklumat yang pelbagai dengan tambahan idea asal penulis sendiri.

 In shaa Allah, banyak lagi manfaat menyertai kelas ini yang tidak tercoret. Saya sangat merekomen anda yang minat menulis menyertai kelas di bawah Puan Masayu Ahmad.

Ulasan Oleh Siti Azimah Binti Rupilen, penulis e-book Menanam Rutin Al-Quran
(www.menanamrutinalquran.blogspot.com)




1 comment:

  1. Assalammualaikum selamat pagi..
    Adakah peluang untuk saya mengikuti sesi ini.. Saya berminat nak mempelajari dunia penilisan & saya juga suka menulis

    ReplyDelete