Sunday, March 31, 2019

Nota Hijrah Di Bumi Najran - Eyffa Tupia



                         

Saya mendapat tahu mengenai Kelas Ebook Course Puan Masayu Ahmad daripada isteri sepupu saya Kak Yasmin yang sudi berkongsi maklumat dengan saya mengenainya pada hujung tahun lepas. Dia sendiri juga telah menyertai kelas tersebut.

Saya terus menghubungi Puan Masayu kerana sudah lama ingin menulis buku dan kebetulan emak saya menasihati  saya untuk mula menulis dengan serius kerana tahu saya memang berminat dan ada  bakat dari latihan menulis dengan ayah semasa kecil setelah penulisan makalah saya bersama guru saya : “ Awas Hasad “ diterbitkan dalam Majalah Tamadun Islam.

                                            


Jadi, jalan yang dilorongkan oleh Kak Min kebetulan pula pada masanya. Alhamdulillah, saya amat terhibur menyertai Kelas Ebook course Puan Masayu yang sudi menerima saya menuntut ilmu dengannya dan bersabar serta memahami dengan kekangan keadaan saya di Najran, Saudi Arabia.
Saya berasa sangat teruja menyelesaikan latihan menulis ini kerana sangat seronok malalui pengalaman sebegini dengan dipandu secara jarak jauh oleh Puan Masayu melalui whatsap, namun secara teratur berdisiplin dan mudah diikuti oleh sesiapa namun boleh dilakukan secara fleksibel dengan apa keadaan penuntut atau dimana jua dia berada. Follow-upnya sangat efisien.


Saya berasa seakan tenggelam dalam minat saya yang mendalam (passion) semasa menulis berdasarkan tajuk yang diilhamkan oleh Puan Masayu sendiri : “Nota Hijrah di Bumi Najran “. Sebelum itu, sebenarnya saya bercadang untuk menulis dalam bahasa inggeris : Gardening in the Desert”. Tetapi, sifu mengajak saya berkongsi kisah migrasi saya dari Malaysia ke Jordan kemudian ke Saudi Arabia. Pada mulanya, sifu memandu saya untuk menulis berkronologi mengikut tahun, namun, kemudian apabila kisah setahun telah capai lebih 50 muka surat penulisan awalan, sifu memberi idea supaya memecahkan setiap tahun kepada judul bersiri pula. Ia menjadi semakin manarik sehinggakan saya tidak sedar eaktu berlalu dengan pantas kerana sangat seronok ‘menyelam’ di dalam dunia itu. Sehingga tidak kisah makan minum dan tidur seperti kemaruk pun ada. I think, i found my passion. Terima kasih, Puan Masayu atas segalanya. Hanya Allah sahaja yang mampu membalas segala jasamu, guruku.


Paling bahagia jika dapat merealisasikan impian emak saya dengan tunjuk ajar dan pedoman yang cikgu kongsikan dengan saya. In shaa ALLAH, semangat yang cikgu nyalakan akan terus bernyala ke hadapan. Semoga Allah merealisasikan semua impian sifu juga. Amin.















No comments:

Post a Comment